هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

احنا بنحب ربنا ؟؟؟؟؟؟؟؟

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
saso love
*.
*.
saso love

انثى

احنا بنحب ربنا  ؟؟؟؟؟؟؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: احنا بنحب ربنا ؟؟؟؟؟؟؟؟   احنا بنحب ربنا  ؟؟؟؟؟؟؟؟ I_icon10الأربعاء نوفمبر 18, 2009 5:55 pm

احنا بنحب ربنا  ؟؟؟؟؟؟؟؟ Alsalam

يمكن لما قرأت العنوان في الأول ، حاولتِِِ تطنشيه او تطنشه ، ونفسك قالتلك
متقرأيش او متقراش المقال ده ، لكن غصب عنكوا حاجة شدتكوا ليه ، بدليل إنكوا بتقروه دلوقتى ،

احنا بنحب ربنا  ؟؟؟؟؟؟؟؟ 12-14

صحيح مش ده إلي حصل ؟ ؟؟

عارفين ليه ده حصل ؟؟؟؟؟

[center]احنا بنحب ربنا  ؟؟؟؟؟؟؟؟ 12-14

[center]أقول أنا ، لأن في قلب كل إنسان منا حبل دايما ً بيشده لطريق ربنا ، يمكن أنتوا ِِ بتشدوا من الجانب التاني ، ويمكن تحاولوا حتى تقطعوة ، بس غصب عنكوا هو موجود ، ومهما حاولتوا هو موجود ، عارفين ليه ؟

سمعتوا الآية
بسم الله الرحمن الرحيم : " وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي "
، يعني إنتِِِ بداخلك روح من الله ، إللي بتحركك للطريق المستقيم ،

عرفت إنك بتحب ربنا ، واتفقنا على ده ، مهما حاولت وقلت أنا وحش او وحشة ، أنا بعيد جدا ً ، كل الناس أجمعوا إني وحشة ، ده بالعكس الملتزمين بينفروا مني... .....

[/center]

بس أنا هقولكوا وبرغم كل ده ، إنت ِِ فيك ِِ جواك إنسان بيحب ربنا ،عشان كدة أنا بخاطب فيك ِِِِالإنسان ده ، بخاطب فيك الإنسان إللي زهق من المعاصي ، ثقلت عليه ، زهق من الغفلة ، بخاطب فيك ِِِ الإنسان إللي في ظل المعصية بيرفع راسه للسما وبيقول يارب توب عليا، يارب اهديني ، بخاطب فيكِِِ الإنسان الحائر ، التعبان إلي حاسس إن الدنيا مقفلة وصعبة ، وحاسس إن مش أمامه غير إنه يعصي ، الشيطان وغوايته ، نفسه اللي مش سيباه ومصعبة عليه الموضوع أوي ، نفسه اللى بتحب حاجات ربنا نهى عنها ، والدنيا مليانة فتن ....

لكن برغم ده كله ، إنتِِِِ واعظ ربنا جواكِِِ ، إللي بيخليك أقوى من كل الفتن مهما كانت ، ومهما قويت ، صدقونى ... كلنا ِِِ نقدر نتغلب على كل ده ، نتغلبِِِ على الشيطان لأنه أكيد ضعيف ، ربك قال
بسم الله الرحمن الرحيم : إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفاً
صدق الله العظيم

مصدقين ولا لأ ؟؟؟

ايوة الشيطان ضعيف وإنت ِِِ تقدر تتغلب عليه ، بحبك لربنا ، بدعائك ليه ، بقربك منه ، ناديه ، ناجيه ، قول يارب بحبك ونفسي أقربلك ، أعني على شيطاني ، ونفسي ساعدني أتغلب عليها ،

[center]وصدقونى هي جولات ، يوم نفسك تكسب ، وأوعى تيأس ساعتها وتقول أنا الطريق ده مش بتاعي ....

لأ أنا كل شوية هفكركوا ، إنت ِِِ بتحب ربنا ، وفيك ِِِ من روحه ، خليك قوى ، إنت تقدرِِِِِِِ .... لونفسك كسبتك مرة ، هتكسبها الي جاية ،

ولو هواك في غير إلي بيحبه ربك ، إفتكر

إنه حبيبك ، وتذكر إن المحب لمن يحب مطيع ، لازم تطيعه ، وتسيب كل حاجة بتحبها وهواكِ فيها ، عشان إنت بتحبه ، وتقول يارب يارب يارب سيبتها عشانك ، عشان بحبك ، يارب ساعدني ، يارب قويني

[center]، صدقونى مش هيسيبك أبدا ً ، لأنه قال :

قال الله تعالى :
بسم الله الرحمن الرحيم " إذا تقرب إلي العبد شبرا تقربت إليه ذراعا وإذا تقرب إلي ذراعا تقربت منه باعا وإذا أتاني مشيا أتيته هرولة" صدق الله العظيم

[center]شوفتوا

هو كمان يحبك ، ويريد أن يتوب عليك ،

وقال سبحانه وتعالى :

بسم الله الرحمن الرحيم {وَاللّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُواْ مَيْلاً عَظِيماً } صدق الله العظيم ‌

عرفتوا إن هو يريد أن يتوب عليك ِ ، والمؤامرة عليك ، لتجعلك تضل وتميل عن الطريق الصحيح المؤدي للجنة .

ياغالى ، بالله عليك ، قرب لحبيبك إللى خلقك ربنا ، بلاش تطنش رسالتي ،

لو عايز تطنش

[center]، طنش غواية الشيطان

وقول أنا أقدر أمشي للطريق الصح ،

طنش هوى نفسك ،

وقول أنا عايز هوايا يكون على مراد ربنا ،

ولو شهواتك مش هاينة عليك ، وفاكر طريق الإلتزام صعب ، وكله خنقه .....

[center]صدقين أجمل حب هتلاقيه بينك وبين أخواتك في الله ، في المسجد ،

هما دول فعلا ً الصحبة ، الصحبة إللي تقربك للجنة ، مش تبعدك عنها ، يكفيك إنه حب هيكون لك ظل في يوم لا ظل إلا ظله

فرسولك قال :
عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال سبعة يظلهم الله تعالى في ظله يوم لا ظل الا ظله ... ورجلان تحابا في الله اجتمعا عليه وتفرقا عليه ...

[center]ولو متضايق من بعض الملتزمين لسلوكهم ، أقولك حاجة ، عمر الملتزمين ماكانوا حجة على الدين نتعلل ونسيب طريق ربنا عشانهم ، ولو في إعتقادك إنهم ليس مثال جيد للدين ، حاول تكون إنت ِ الملتزم ، الي تحبب الناس في الدين وخلي شعارك دايما ً انا عايز أقرب لربنا وأكون نعم القدوة ...

[center]وصدقني لو اتضايقت من شوية منهم ، نفس الأشخاص دول لو قربت منهم هتحبهم ، ولو حسيت فيهم تشدد ، ماهما برضة بشر ، وبيخطئوا ، ومحدش فينا معصوم ، بلاش ننظر للشئ الوحش وخلينا نبص للجزء الحلو في الناس كلها
[/center]
[/center]
[/center]
[/center]
[/center]
[/center]
[/center]
[/center]
pepo100
عضو جديد
عضو جديد
pepo100

ذكر

احنا بنحب ربنا  ؟؟؟؟؟؟؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: احنا بنحب ربنا ؟؟؟؟؟؟؟؟   احنا بنحب ربنا  ؟؟؟؟؟؟؟؟ I_icon10السبت نوفمبر 21, 2009 2:15 am

بسم اللة الرحمن الرحيم
الموضع الى انتى كتبتية جميل جدا ومن افضل الموضيع دة بصراحة لان كل واحد منا كل مابيبعد عن ربنا ربنا سبحانة
وتعالى يسبب الاسباب حتى يرجع المرء منا الى اللة
وكلامك عن حب اللة للعبد وحب العبد للة جميل
لكن انتى اخطاتى خطاء لزم تتنبهيلوة وهوة

قال الله تعالى :
بسم الله الرحمن الرحيم " إذا تقرب إلي العبد شبرا تقربت إليه ذراعا وإذا تقرب إلي ذراعا تقربت منه باعا وإذا أتاني مشيا أتيته هرولة" صدق الله العظيم

دة ياختى حديث مش اية لذم تعرفى كدة والا هتكونى بتحرفى فى القران ودة بيخرج من الملة لوكان بقصد
ام لوكان بغير قصد ونا متاكد انك كتبتية من غيرقصد فاللة غفور رحيم ورفع عن ماكان من سهو اونسيان
ويارب يكون الموضوع دة فى ميزان حسناتك
ولو تعرفى اتعدلى الموضوع ياريت تعديلة وتقوال قال النبى صلى اللة علية وسلم
بدل قال تعالى
ومشكوررررررررررررر على المجهود الطيب
اخوكى pepo100

احنا بنحب ربنا ؟؟؟؟؟؟؟؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» احنا لازم نعمل انقلب على الاداره